Grapefruit mogelijk beschermend effect tegen nierschade

Het toevoegen van het stofje naringenin aan het dieet verlaagt het risico op ontstekingen en geeft een boost aan de gezondheid van de nier in mensen met diabetes. Dit hebben Taiwanese onderzoekers aangetoond en gepubliceerd in de Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Naringenin zorgt voor de bittere smaak in onder andere grapefruit, citroen en tomaten. Eerder onderzoek heeft al de positieve gezondheidseffecten van dit stofje voor mensen met diabetes aangetoond. In de nieuwe studie hebben de onderzoekers nu de positieve effecten van naringenin op de werking en gezondheid van de nier aangetoond.

De onderzoekers voegden 0,5, 1 en 2% naringenin toe aan het dieet van muizen. De muizen die een hogere dosis innamen hadden in vergelijking met de lagere dosis een lagere bloedsuiker en een toegenomen insulinelevel. Verder zagen de onderzoekers een afname van 45% in bepaalde ontstekingsstoffen. Gedacht wordt dat deze ontstekingsstoffen bijdragen aan de ontwikkeling van nierschade. Door naringenin toe te voegen aan het dieet zou dit een beschermend effect kunnen bieden tegen nierschade.

Hoewel de toevoeging van het stofje aan het muizendieet een anti-ontstekingseffect geeft, geven de onderzoekers aan dat verdere studies nodig zijn om de veiligheid te testen voordat dit dieet gebruikt kan worden door mensen.
Ook moeten mensen die statines als medicijn gebruiken, opletten. In de bijsluiter van statines wordt het eten van grapefruit afgeraden. 

Gepubliceerd op: 21 december 2011
Bron: Journal of Agricultural and Food Chemistry, November 2011

Uitgelicht

Nieuwsbericht

Ouder op dieet helpt dik kind

Het gewichtsverlies van de ouders draagt bij aan het afvalsucces van hun kind. Dat stellen onderzoekers van de University of California, San Diego School of Medicine en de University of Minnesota. Als ouders en kinderen samen behandeld worden, verliest het kind gemakkelijker gewicht.

Lees meer

Nieuwsbericht

Diabetes type 2 door te weinig slaap

Onderzoekers van het Brigham and Women’s Hospital in de VS vonden dat slecht of onregelmatig slapen een verhoogde kans geeft op overgewicht en diabetes type 2. Zij publiceerden hierover in het Science Translational Medicine.

Lees meer